יום שבת, 30 במאי 2015

על הפילוסופיה של פייסבוק ועולם התוכן הדיגיטלי | הפוסט שכל משתמש ממוצע בפייסבוק צריך לקרוא

על פייסבוק ועולם התוכן הדיגיטלי | הפוסט שכל משתמש ממוצע בפייסבוק צריך לקרוא


דמיינו לכם לרגע רחוב ארוך. הרחוב הזה כל כך ארוך שאתם אפילו לא רואים את הסוף שלו. עכשיו אני רוצה שתנסו לחשוב על הרחוב הארוך הזה בתור הרחוב הכי מושלם שאתם יכולים לדמיין בשביל עצמכם. יש ברחוב הזה יש את כל החנויות והמקומות שהכי מעניינים אתכם, ושאתם אוהבים להיות בהם. לצורך העניין, כשאני מדמיין את הרחוב שלי אני רואה מצד שמאל שדרה עם חנויות שיש בהן מלא גאדג'טים מגניבים, ולידו חנות  של תקליטים ישנים, ומיד אחריו את המסעדה שאני הכי אוהב. בשדרה הימנית של הרחוב שלי, יש חנויות, שכל אחת מהן מלאה במידע ממלא אנשים שרק רוצים לעזור לי. חנות אחת מלאה באנשים שמוכנים לעזור לי ללמוד על החידושים הכי חדשים של פייסבוק, וחנות נוספת מפגישה אותי עם צלמים חדשים שאני יכול לקבל מהם השראה ולפרגן להם. איזה רחוב יש לכם כרגע בראש? כשאתם מדמיינים את הרחוב המושלם בשבילכם שבו את יכולים לצעוד בשעות החופשיות שלכם, אתם בעצם מדמיינים את הפייסבוק כפי שהוא רוצה שתשתמשו בו.

קשה לי לקבל את הטענה ש'פייסבוק משעמם' שאני שומע מאנשים וחברים לעיתים רחוקות. פייסבוק היא אחת הפלטפורמות הכי מרתקות ויעילות שיש בעולם היום, לכולם. פייסבוק כל כך טובים, שהם עושים לנו, המשתמשים בשכבת הפרסום של פייסבוק, חיים לא פשוטים. לפלטפורמה הזו יש מטרה אחת עליונה בכדי להיות המותג המוביל בעולם המערבי, והיא להגיש לכם תוכן איכותי שמעניין אתכם ומשרת את הצרכים שלכם. הפלטפורמה הזו מייצרת לכם בלייב את הרחוב הדיגיטלי, היא העתיד בפני עצמו. הפיד (Feed) של הפייסבוק, שאותו השוויתי לרחוב, מספק לכם את התכנים שהכי יעניינו אתכם בעולם בהתאמה אישית. הפלטפורמה הזו מגישה לכם, המשתמשים (או: הלקוחות) כל תוכן שתרצו לדעת עליו ולהתעדכן עליו. זה מתחיל בלעדכן אתכם אילו חוויות עוברים החברים הכי טובים שלכם (וגם אלו רחוקים יותר), זה ממשיך בלהתעדכן עם האמנים והתכניות האהובות עליכם, דרך קבוצות עניין שמזינות אתכם בשיח על עולם התוכן שבחרתם, חדשות, ועד לרכישה של מוצרים שאתם הכי אוהבים וצריכים בעולם. בעולם של היום, אנחנו מחפשים בפייסבוק את העבודה הבאה שלנו, את הזוגיות, אנחנו מתעדכנים עם האמנים שאנחנו הכי אוהבים,  אנחנו מחפשים רכבים, קונים ומשכירים דירות, מבקשים חומר למבחנים ועזרה בעבודות, ומודיעים לכולם על הילד הראשון (בואו נודה בזה, אנחנו עושים שם כמעט הכל).


אם בעולם הישן שלפני הפלטפורמה הזו היינו מוזנים ומתעדכנים ממודעות רחוב, פרסומים בעיתון פעם ביממה, או ע"י צפייה בטלויזיה נייחת; היום אנחנו לא צריכים לעשות דבר מלבד להיכנס לאפליקציה שנמצאת בכיס שלנו. הפלטפורמה הזו רוצה להיות העיתון הדיגיטלי שמתאים עצמו אליכם ושמתעדכן בכל דקה, והוא יעשה הכל בשביל להתאים את עצמו אליכם אם רק תעזרו לו קצת.אם 'אמרתם' לו שאתם אוהבים תוכן מסוים לפני חצי שנה, ומאז כבר תקופה ארוכה לא הבעתם התעניינות בו, פייסבוק פשוט יפסיק להגיש לכם את התוכן הזה בהדרגתיות. הוא למעשה מתאים את התוכן שהוא מגיש לכם, על ידי כך שהוא מווסת את עצמו רק לתכנים שמעניינים אתכם. לדבר הזה קוראים 'אינטרקציה' (Engagement).

האנטרקציה הזאת היא בעצם סקאלה בין מספר פעולות; הפעולה הפשוטה ביותר היא הקלקה על התמונה/וידאו של הפוסט, לאחר מכן זה הלייק, תגובה, ועד לשיתוף הפוסט שנחשב לרמת האינטרקציה הגבוהה ביותר שאתם יכולים לייצר עם תוכן. לפי האינטרקציה הזו פייסבוק מבין מה אתם אוהבים ובמה אתם מתעניינים בתקופה האחרונה, ולפי כך יגיש לכם את התכנים שאתם רוצים לראות. השתמשו בפעולות האלו כדי לעזור לפייסבוק להגיש לכם אתה מה שאתם אוהבים ומתעניינים בו, ומעבר לכך, אם אתם נתקלים בתוכן של עמוד או חבר שלא מעניין אתכם, פשוט תפסיקו לעקוב אחריו, הפיד שלכם צריך להיות מלא בדברים שאתם אוהבים לראות ולהתעדכן רק בהם.

כמובן שפייסבוק היא חברה רווחית, וגם רוצה לתת את ההזמדנות של מפרסמים להגיש לכם תוכן, בהתאם לתוכן שאתם כבר אוהבים כרגע. לשם כך היא פיתחה שכבת פרסום שנותנת למפרסמים בה את רמות הפילוח המדויקות ביותר בעולם, ואת היכולת להגיע לאנשים הרלוונטים ביותר; ולכן, רוב הפרסומים שאתם רואים כיום בפייסבוק (Sponsored) הותאמו במיוחד בשבילכם. את לא רואה סתם תכנים ממומנים של בגדים שאת אוהבת ועדכונים מהאמן האהוב עלייך; ואתה לא רואה במקרה פרסום של חברת השעונים שאתה אוהב. ואם נולד לכם תינוק חדש, אתם לא רואים 'במקרה' הצעות לקניית צעצועים ובגדי תינוקות. גם מושג 'הרימרקטינג' הוא אחד הנושאים החמים בשנתיים האחרונות (Re-marketing) שלמעשה נותן למפרסם 'לרדוף' אחריך. לדוגמא, אם התעניינת וקראת על הרכב החדש שאתה רוצה בגוגל, אתה תפגוש תכנים שמציעים לך לרכוש את הרכבים בהם התעניינת כשתיכנס גם לפייסבוק. כמה פעמים קרה שהופתעתם מ'צירופי מקרים' כאלו?

השיטה הזו של פייסבוק גורמת לנו המפרסמים, לנסות ולשכלל את התכנים, את הדרך שבה אנו מגישים לכם אותם, לשפר ולהעמיק את התכנים האלו, ובכך 'להילחם' על יצירת האינטרקציה שלכם עם התכנים שלנו, כדי לקבל את 'הזכות' להופיע לכם בפיד.

תמשיכו להיכנס לפייסבוק, תייצרו אינטרקציות עם התכנים שאתם אוהבים, ועם תחומי העניין שהכי מעניינים אתכם בעולם (תמחקו את אלו שלא), תתנו לפייסבוק לבנות עבורכם את הרחוב המושלם שאותו דמיינתם לפני רגע.







2 תגובות:

  1. מעולה! רק מבהיר כמה שהפייסבוק הוא בדיוק כמו עיתונים / טלוויזיה. התוכן הוא רק "מעברים" בין הפרסומות. מודל ישן בעידן חדש(בערך).

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה! בדיוק, הפייסבוק מגיש תכנים כמו של עיתון ולוחות מודעות ברחוב, רק בצורה דיגיטלית ומותאמת אישית.

      מחק